چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ چگونه مقاله بنویسیم؟

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ چگونه مقاله بنویسیم؟

آخرین بروز رسانی اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۰

یکی از اصلی ترین سوالی که تازه کاران در زمینه محتوا می‌پرسند این است که چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ یا اینکه چگونه مقاله بنویسیم؟

ممکنه این کار خیلی برای من سخت نباشه، اما برای کسی که اخیرا با واژه تولید محتوا آشنا شده باشه سخت به نظر برسه.

خیلی مهمه که اصول ایجاد محتوا را بدانید و بعد برای انجام این کار اقدام نمائید. (این موضوعیه که من تو این مقاله بهش می‌پردازم).

واسه اینکه بخواین یک مطلب عالی ایجاد کنید لازمه که چنتا مورد مهم رو رعایت کنید. باید بدونید که این موارد بر اساس چیزی که تولید می‌کنید می‌تونه متفاوت باشه.

مثلا اگه می‌خواین یه محتوای آموزشی تولید کنید، بهتره که تمرکزتون رو روی تصویر یا ویدیو بگذارید. اما اگر برای ایجاد یک مطلب رسمی می‌نویسید بهتره که تمرکز اصلی تون روی خود متن باشد.

در ادامه به شما توضیح می‌دهم که چگونه یک مقاله خوب بنویسید. در تیپس سنتر با من همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا می‌تواند در قالب های مختلفی انجام می‌شود. برخی از افراد بر این عقیده هستند که تولید محتوا فقط گردآوری متن و قراردادن آنها در محیط مناسب است!

این فکر کاملا اشتباه است. چون پست هایی که در اینستاگرام یا فیس بوک می‌بینید، نوعی تولید محتوای بصری به شمار می‌روند. همچنین ویدیو و اینفوگرافیک نیز به عنوان انواع مختلف محتوا شناخته می‌شود.

تولید محتوا چیست - چگونه محتوا تولید کنیم؟

در صورتی که تا به حال از مترو استفاده کرده باشید، حتما ویدیوهای تولید شده در قالب فرهنگ سازی استفاده از مترو را دیده اید. این موارد نیز به عنوان محتوای ویدیویی شناخته می‌شوند که برای عموم مردم ساخته شده اند.

حتی برنامه های گوناگونی که در تلویزیون خود می‌بینید، سازندگان آنها به عنوان تولید کننده محتوا شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، کارگردانان تلویزیونی فوتبال هر کشور، یک محتوای تصویری جذاب برای بینندگان تولید می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت که تولید محتوا به مجموعه مواردی گفته می‌شود که می‌تواند تاثیر مستقیمی در زندگی افراد مختلف داشته باشد. پس اشتباه فکر نکنید که تولید محتوا فقط به متن مختصر می‌شود.

چگونه یک محتوای ایده آل و جذاب برای سایت تولید کنیم؟

نوشتن یک مقاله خوب در سایت می‌تونه به روش های مختلفی انجام بشه. خیلی از نویسنده ها دوست دارن یه مقدمه طولانی و کامل داشته باشن؛ اما یه عده دیگه (مثل من) دوست دارن که با مقدمه خواننده رو خسته نکنند.

چگونه یک محتوای ایده آل و جذاب برای سایت تولید کنیم؟ چگونه مقاله بنویسیم؟

واسه نوشتن یه مقاله خوب لازمه که مواردی رو رعایت کنید. در ادامه این موارد را توضیح خواهم داد.

تولید محتوا برای سایت می‌تونه کار ساده ای باشه؛ البته اگه ساختارهای این کارو بشناسید و اونهارو رعایت کنید. مثلا اگه بخواین برای یک سایت آرایشی محتوا تولید کنید، بهتره که ویرایش ویدیو و روش های ساخت ویدیو رو یاد بگیرید؛ چون احتمالا تو مسیر به این تخصص ها نیاز پیدا کنید.

در هر صنعت و زمینه که فعالیت محتوایی انجام می‌دهید، برای تولید، لازم است دست به تحقیق بزنید. بنابراین جستجو و کاوش اولین مرحله از راه شما عزیزان است.

۱. تحقیق برای تولید محتوای سایت – یافتن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار

در صورتی که وبلاگ یک سایت را مدیریت می‌کنید یا به عنوان فریلنس محتوا ایجاد می‌کنید، لازمه که بر اساس دسته بندی ها و نوع نوشتارهای صفحات، عناوین یا کلمات کلیدی خود را پیدا کرده باشید.

تحقیق برای تولید محتوا - چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟

به عنوان مثال، من در تیپس سنتر با محتواهایی که قراره تولید بشه آشنایی دارم و آنها را در چند فایل مجزا جمع آوری کردم. این کار به من کمک می‌:نه روی یک اصول مشخص و از قبل تعیین شده مقالاتم را تولید کنم.

این اتفاق دقیقا به این خاطر است که من برای تولید محتوا تحقیقاتم را انجام دادم. با این کار، انواع صفحاتی که نیاز دارم را شناسایی کرده و آنها را به صورت فایل ذخیره کرده ام.

بنابراین قبل از اینکه کار نوشتن را آغاز کنید، باید یک تحقیق برای نوشته ای که می‌‌خواهید تولید کنید و نوشته های آینده انجام بدهید. بهتر است کاری کنید تا نوشته هایتان با یکدیگر مرتبط یا مکمل یکدیگر باشند.

به عنوان مثال، زمانی که من درباره “شخصیت های شرور یا خبیث مارول” نوشتم، در این فکر بودم که درباره “قهرمان های مارول” نیز مقاله تولید کنم. این دو صفحه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و اگر با لینک به یکدیگر متصل شوند، برای کاربر و موتورهای جستجو جذاب خواهند بود.

موارد مفید تحقیق برای تولید محتوای سایت:

۲. ساخت لیست کلمات کلیدی – یکی از مهم ترین گزینه ها برای تولید محتوای سایت

اجازه دهید شما را با واژه کلمات کلیدی آشنا کنم.

کلمات کلیدی به عباراتی گفته می‌شود که کاربران آنها را جستجو کرده تا به محتوای مورد نظرشان برسند.

اینها واژه هایی نیستند که ما بخواهیم با آنها رتبه بگیریم، بلکه عبارات مورد نظر کاربران محسوب می‌شوند. بگذارید با یک مثال توضیح بدهم.

ممکن است شما بخواهید مقاله ای تولید کنید که از انتخاب کلمه کلیدی فارسی یا انگلیسی آن مطمئن نیستید. به عنوان مثال، “آموزش گوگل سرچ کنسول” مد نظر شما است. احتمالا فکر می‌کنید که کلمه اصلی شما کدام است؟

“آموزش گوگل سرچ کنسول” یا “آموزش Google Search Console؟”

اتفاقا این بررسی در حال حاضر خیلی آسان شده است. به عنوان مثال، یکی از اصلی ترین راهکارهای شما استفاده از گوگل ترندز است. تنها کافیه وارد Trends شده و عبارات مورد نظرتون رو وارد کنید. احتمالا می‌دانید که ترندز یکی از بهترین ابزارهای گوگل به شمار می‌رود.

استفاده از گوگل ترند برای شناختن کلمات کلیدی - راهنمای کامل تولید محتوا برای سایت

به این ترتیب متوجه می‌شوید که آموزش گوگل سرچ کنسول توسط کاربران بیشتری جستجو شده است.

ابزارهای گسترده ای می‌توانند به شما در جهت ایجاد لیست کلمات کلیدی کمک کنند. برخی از آنها پولی و برخی نیز نسخه های رایگان دارند.

به عنوان مثال کیورد پلنر که یکی از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی گوگل است به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. بعد از اینکه کلمه خودتون رو در این ابزار وارد کنید، لیستی از عبارات مرتبط را خواهید یافت. البته ممکن است به دلیل طولانی بودن یا کم جستجو بودن عبارات گاهی اوقات موارد مرتبط را نبینید.

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ استفاده از کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی متنوع در تولید محتوا

لازمه که هر کلمه مورد نیازتون رو جمع آوری کرده تا بتونید در صفحاتتون از اونها استفاده کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید، مبحث ایجاد لیست کلمات کلیدی بسیار طولانی بوده و من توصیه می‌کنم از لینکی که معرفی کردم استفاده کنید. کلمات خودتون رو لیست کنید و بعد از اون ادامه این مطلب رو بخونید.

۳. مخاطب هدف را بشناسید – شناخت کاربران برای بهتر نوشتن محتوای سایت

شنیدید که میگن تا مخاطبتون رو نشناسید نمی‌تونید باهاش ارتباط بگیرید. این موضوع فقط در زمان تولید محتوا یا اجرای تبلیغ در نظر گرفته نمی‌شود.

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ برای تولید محتوا مخاطب هدف خود را بشناسید

فرض کنید در جمعی نشسته اید که تعداد کمی از افراد را می‌شناسید. به عنوان مثال، در یک مهمانی تولد دعوت شده اید که تنها در آن جمع ۲۰ نفره، ۲ دوست دارید. شما که از سلایق و طرز فکر ۱۸ نفر دیگه خبر ندارید، نمی‌تونید همانند جمع خودمونی با ۲ دوستتان برخورد کنید؛ تا اینکه همه آنها را بشناسید.

شناخت مخاطب هدف اهمیت بسیاری دارد و اگر برای تولید محتوا این تحقیق را انجام نداده باشید، به احتمال بسیار زیاد مورد تقدیر قرار نمی‌گیرید.

در ابتدای کار تولید محتوا برای سایت شناخت مخاطب کمی سخت است؛ چون شما هیچ سر رشته ای ندارید که کاربران ممکن است چه علایقی داشته باشند. با این شرایط بهتر است خودتان و دوستان خود را در این چالش شرکت دهید.

بعد از این شرایط، می‌توانید یک پرسش‌نامه آنلاین تهیه کرده و در شبکه های اجتماعی یا وب سایت خودتان آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، می‌توانید از وب سایت پرس لاین استفاده کنید که به صورت آنلاین امکان ساخت پرسشنامه را می‌دهد.

همچنین می‌توانید برای شناسایی مخاطبین از ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند آنالیتیکس استفاده کنید.

۴. مقدمه پرمعنی – چگونه مقدمه محتوای سایت را ایجاد کنیم؟

اول از هر چیزی بهتره که مقدمتون کوتاه و جذاب باشه. فقط کافیه که تو این بخش کاربر رو با چیزی که می‌خواد بخونه آشنا کنید.

باید سعی کنید که کاربر رو تو صفحتون نگه دارید. مقدمه محتوا باید پرمعنی باشه، اما بهتره که در ابتدا جواب کامل رو به خواننده ارائه ندهید. با این کار می‌تونید کاربران رو مجاب کنید تا بقیه محتوای سایت شمارو بخونن.

مقدمه پرمعنی برای آشنا شدن کاربر با محتوا - چگونه یک محتوای خوب ایجاد کنیم؟

بزارید یه مثال بزنم: اگه شما درباره پرفروش ترین فیلم های سینما می‌نویسید، نباید در ابتدای مقاله به کاربر بگید که پرفروش ترین فیلم چیه! اگه همون اول جواب کامل رو به خواننده بدین، چه دلیلی وجود داره که تا انتها مطلب شما خونده بشه؟

اگه بتونید و شرایط مناسب باشه که ابتدای محتواتون ویدیو یا پادکست اضافه کنید، بسیار جذاب تر خواهد شد.

به عنوان کسی که بیشتر از ۱۰۰ مقاله تخصصی نوشتم، توصیه می‌کنم که مقدمه محتوای خودتون رو کوتاه بنویسید. و بخش مهم محتواتون رو کامل بنویسید.

از اکثر آشنایان و دوستانی که پرسیدم و جمعشون تقریبا بیش از ۳۰ نفره، بیشتر از نصف اونا گفتن که مقدمه کوتاه و جذاب رو ترجیح میدن. شما می‌تونید این بررسی رو با آمارهای بیشتر روی سایت و شبکه اجتماعی امتحان کنید و به پاسخ مورد نظرتون برسید.

۵. استفاده از عناوین جذاب – بهترین گزینه برای جذابیت محتوای سایت

استفاده از عناوین در مطلبی که قصد نوشتن آن را دارید، شما را از دیگران متمایز می‌کند. در واقع، تولید محتوا بدون استفاده از عناوین جذاب تقریبا هیچ فایده ای ندارد. در صورت استفاده از عنوان های منحصر بفرد، قدم بلندی در خلق رضایت کاربر برداشته اید.

برای تولید محتوای سایت خود از عناوین جذاب استفاده کنید
مثالی از عناوین جذاب در زمینه تولید محتوا

به عنوان مثال، اگر درباره یک محصول می‌نویسید، بهتره به جای استفاده از عناوین یک یا دو کلمه ای از عبارات جذاب تر استفاده کنید.

مثلا اگر درباره “کیف چرم” می‌نویسید بهتره که عنوان مطلب رو “کیف چرم ۱۰۰ درصد طبیعی” انتخاب کنید. البته اگر این موضوع حقیقت داشته باشد. حتما مهمه که حقیقت را فدای جذابیت نکنید!

موضوعی که در نوشتن عناوین می‌تونه جذاب و کاربرپسند باشه، استفاده از اعداد در عناوین است. خیلی از افراد دوست دارن تو مقاله ای که می‌خونن چندتا راهنمایی و آموزش هم ببینند.

مثلا یکی از عنوان هاتون می‌تونه روش های نگهداری از چرم طبیعی باشه. به عنوان مثال، می‌تونید در ۶ یا ۸ روش آموزش بدید که چگونه از چرم طبیعی محافظت شود.

۶. استفاده از تصاویر، ویدیو، اینفوگرافیک – آغاز تولید محتوای بصری

شاید فکر کنید که امکان اضافه کردن اینفوگرافیک به مثال بالا نباشد. اما من فکر می‌کنم در هر مقاله ای امکان اضافه کردن اینفوگرافیک وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، می‌‌تونید یک اینفوگرافیک جذاب از نحوه تولید چرم ایجاد کنید. این کار می‌تونه فوق العاده محتوای تولید شده شما را جذاب کند. اصطلاحا با این کار دست به تولید محتوای بصری زده اید.

راهنمای کامل چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم - در محتوای خود ترجیحا از عکس، اینفوگرافیک و ویدیو استفاده کنید
مثالی از تولید محتوای بصری

حتما می‌دونید که تصاویر برای هر مقاله ای لازم است. البته به این معنی نیست که فقط صفحه خودتون رو با چنتا عکس پر کنید. همیشه حرفی که یکی از اساتیدم بهم زد رو فراموش نمی‌کنم.

در صورتی می‌تونید تصاویر یک مقاله رو خوب بدونید که اگر همه محتوای داخل صفحه حذف بشه کاربر بتونه تشخیص بده مقاله درباره چه موضوعی است.

برای اضافه کردن ویدیو در صفحه، موقعیت های متنوعی در اختیار خواهید داشت. بالاتر بهتون گفتم که سعی کنید در ابتدای مقاله از ویدیو استفاده کنید. اگر شرایط مناسب نبود، می‌تونید با توجه به عناوین صفحه یک یا چند ویدیو جذاب آپلود کنید.

به عنوان مثال، می‌تونید یک ویدیو جذاب در صفحه خودتون قرار بدید که آموزش بده تا چرم اصل رو از غیر اصل تشخیص بدید.

۷. محتوای عمیق و همه جانبه بنویسید – نیاز کاربر را برطرف کنید

شاید باورتون نشه، اما بیشتر کاربران اینترنتی عاشق محتوای عمیق و همه جانبه هستند. خیلی مهم است که وقتی خواننده ای در صفحه شما حضور داره تمام اطلاعاتی که فکر می‌کنید براش مفید هست رو در اختیارش قرار دهید.

من براتون همین صفحه رو مثال می‌زنم. من تو این مقاله فقط درباره اینکه چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم صحبت نمی‌کنم؛ بلکه راهکارهای دیگری برای بهبود محتوای تولید شده ارائه می‌کنم.

با این کار می‌تونید به کاربر محتوایی رو بدید که دوست داره بخونه. مثلا اگه من این مقاله رو فقط با راهکارهای نوشتن محتوای خوب تموم کنم ناقص خواهد بود.

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ نیاز کاربر را برطرف کنید

درباره هر موضوعی که صحبت می‌کنید محتوای عمیقی به کاربر ارائه دهید. مثلا اگر درباره یک تیم فوتبال منحصر بفرد صحبت می‌کنید، درباره تاریخچه باشگاه، افتخارات کسب شده، بازی های به یاد ماندنی، بازیکن های معروف و محبوب تیم و هر گزینه ای که فکر می‌کنید مناسب است بنویسید.

اصطلاحا نیاز کاربر رو برطرف کنید.

البته لازمه به این موضوع اشاره کنم که زیاده روی در این زمینه نیز باعث خستگی کاربر می‌شود. بهترین راهکار برای نوشتن محتوای همه جانبه این است که خودتان را به عنوان کاربر قرار دهید.

بعد از اینکه محتویات نوشته کامل شد، اون رو به عنوان یک کاربر منتقد بخونید و ایرادات خودتون رو بگیرید. علاوه بر این کار، از دوستان و آشنایان کمک گرفته و نظر آنها را درباره نوشتار خود جویا شوید.

محتوای تولید شده خود را به گونه ای ویرایش کنید که دیگر موردی برای پاک کردن وجود نداشته باشد. در این صورت می‌توانید بگویید که محتوای ایجاد شده شما اختصاصی و منحصر بفرد است.

۸. خلاق باشید و کپی نکنید!

خلاق بودن در زمینه تولید محتوا برای سایت یکی از با ارزش ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. من خیلی از تولید کنندگان محتوا را می‌شناسم که کوچکترین خلاقیتی در زمینه کاریشان از خود نشان نمی‌دهند!

آنها عموما صفحات انگلیسی زبان را باز کرده و متن آنها را به فارسی تبدیل می‌کنند. اگر این عمل کپی کردن نیست، پس کپی کردن چه معنایی دارد؟

توصیه می‌کنم برای تولید محتوا اگر در زمینه کاری خود حرفه ای نیستید و امکان تخصصی نوشتن را ندارید، از صفحات دیگر ایده بگیرید. ایده گرفتن به معنای کپی کردن نیست.

چگونه محتوا تولید کنیم یا چگونه مقاله بنویسیم؟ در زمان تولید محتوا خلاق باشید

به عنوان مثال، من برای تولید این صفحه از وبلاگ Hubspot ایده محتوایی گرفتم. اما به این معنا نیست که از آن کپی کرده باشم. برای تولید این صفحه من از خلاقیت و تجربیات خودم استفاده کردم.

خلاق بودن چیزی نیست که بتوانید با مطالعه آن را بهبود دهید. اما آموزش های متنوع می‌تواند به شما در زمینه خلاقیت کمک کند. همه ما انسان ها به یک اندازه خلاق هستیم و لازم است این استعداد را در خود کشف کنیم.

من به شما توصیه می‌کنم که از شبکه اجتماعی لینکدین استفاده کنید. این یک شبکه تخصصی برای کسب و کارهای مختلف است. تقریبا در هر زمینه ای می‌توانید با افراد معروف ارتباط برقرار کرده و از تجربیات آنها استفاده کنید. من یک راهنمای کامل استفاده از لینکدین نوشته ام که می‌تونه برای شما عزیزان مفید باشه.

همچنین می‌توانید کتاب های الکترونیکی رایگان مختلف در زمینه اینکه چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم تهیه کرده و دانش خود را افزایش دهید. تمام حرف من این است که خودتان بنویسید. تا جایی که می‌توانید از تجربیات و اطلاعات خود استفاده کنید.

با گذشت زمان در این کار خبره خواهید شد و مطمئن باشید که نتیجه و رضایت بهتری از کار خود خواهید گرفت.

۹. خواننده را به سایر صفحات ارجاع دهید – بین نوشته های خود پیوند ایجاد کنید

فراموش نکنید که در صورت امکان از لینک های خارجی استفاده کنید تا کاربر را به صفحات ارزشمند دیگر نیز ارجاع دهید. (مثل همین کاری که من برای ایجاد لیست کلمات کلیدی و شناخت مخاطب هدف در ابتدای مقاله انجام دادم).

برای تولید محتوا سایت مهم است کاربر را به صفحات با ارزش ارجاع دهید - راهنمای کامل چگونگی تولید محتوا برای سایت

احتمالا می‌دونید که لینک دادن به یک سایت دیگر می‌تونه به کسب رتبه اون سایت کمک کند. به همین خاطر است که اکثر سایت های ایرانی به سایر سایت ها لینک نمی‌دهند!

عموما وب سایت های فارسی زبان به محتواهای انگلیسی معتبر لینک می‌دهند. این کار برای موتورهای جستجو عالیست، اما برای کاربر فارسی زبان هم این چنین است؟

اگر قرار است کاربر با خواندن محتوای انگلیسی که شما به آن لینک داده اید پاسخ خود را دریافت کند، چرا از ابتدا وارد مقاله شما شده است؟ از همان ابتدا با جستجوی انگلیسی به پاسخ خود می‌رسید!

افراد بسیاری فکر می‌کنند با لینک دادن به صفحات فارسی رقبای خود را قوی تر می‌کنند. ممکن است رقبای شما با گرفتن لینک قوی تر بشوند، اما تجربه کاربر در وب سایت شما نیز بهتر می‌شود.

همیشه میگن که محتوای خوب لینک می‌گیره. اما من از تجربه ای که دارم میگم محتوای خوب تو ایران کپی میشه! محتوای خارجیه که لینک میگیره. لازمه که این فرهنگ تغییر کنه.

چگونه برای سایت تولید محتوا کنیم؟ با لینک سازی داخلی بین محتوای خود پیوند مرتبط ایجاد کنید
برای نوشته های خود پیوند مرتبط ایجاد کنید

همچنین بسیار مهم است که لینک سازی داخلی را فراموش نکرده و به صفحات وب سایت خود نیز لینک دهید. البته توجه کنید که صفحات شما با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ در غیر این صورت ارزش بالایی به کاربر ارائه نمی‌کنید.

۱۰. جمع بندی انتهایی محتوا را فراموش نکنید

فرض کنید محتوای خودتون رو کامل کردید و بعد از اضافه کردن آخرین نقطه به متن، اون رو منتشر کردید. اتفاقی که میفته اینه که انگار یه چیزی تو صفحه جا مونده. درسته، اون همون جمع بندیه که یادتون رفته بنویسید.

جمع بندی و پایان محتوا

خیلی از مقاله هایی که تو تیپس سنتر نوشتم رو بررسی کردم و متوجه شدم کاربران دقت بالایی در مقدمه و بخش پایانی دارند. حتی بدون دانستن این موضوع نیز لازم است یک جمع بندی، حرف آخر، حرف نهایی و از این قبیل موارد را به محتوای خود اضافه کنید.

می‌تونید نسبت به مقاله ای که تولید کرده اید یک توصیه نیز برای خوانندگان داشته باشید. اگر به مثال های این صفحه بخواهم اشاره کنم، می‌توانیم در انتهای محتوای چرم طبیعی یک توصیه به خواننده بدهید که چگونه محصول با کیفیت را تشخیص داده یا به چه افرادی برای معامله اعتماد کنند.

هر موضوع دیگری که فکر می‌کنید کمک کننده است در بخش توصیه بنویسید. تمام حرف من این است که از موقعیت انتهایی هر صفحه خود به نحو احسن استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، بخش انتهایی بهترین راهکار برای دریافت کامنت از کاربران است. در صورتی که بتوانید جمله انتهایی مطلب خود را چالش برانگیز ایجاد کنید، حتما نظرات بسیاری دریافت می‌کنید.

به عنوان مثال، “برایان دین – نابغه سئو” در تمامی مقالات تخصصی که ایجاد می‌کند، متن آخرین جمله را به دریافت نظر از کاربران اختصاص می‌دهد. مانند تصویر زیر:

مثالی از جمع بندی و پایان محتوای برایان دین - چگونه در زمان تولید محتوای سایت از کاربران بخواهیم در صفحه کامنت بگذارند
مثالی از متن پایانی برایان دین

عموما محتواهای Backlinko را که می‌خوانم، افراد نظرات بسیاری در آن ارسال کرده اند. به این خاطر است که افراد توسط نویسنده به ارسال نظر مجاب شده اند.

نتایج محتوای نوشته شده را بررسی کنید

اگر در دنیای تولید محتوا فعال باشید، احتمالا درباره ابزارهای تجزیه و تحلیل شنیده اید. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول که کمک بسیاری نه تنها به تولید کنندگان محتوای سایت، بلکه اطلاعات مفیدی به مسئولان سایت ها می‌دهند.

بهتر است مدتی به محتوای تولید شده زمان بدهید؛ البته این چیزی است که گوگل نیاز دارد تا به خوبی محتوا را درک کند. گوگل همواره برای شناخت بهتر از محتوا به زمان و تعامل کاربران نیاز دارد.

عموما ۲ تا ۳ هفته زمان خوبیست که اجازه دهید محتوای شما خود را نشان دهد. در این کار عجله نکنید.

باغداری که هر ساله میوه های بسیاری از درختانش می‌چیند، در مدت زمان چند هفته به این مهم دست نیافته و با ترکیب صبر و تلاش توانسته نهال های کوچک را به درختان بزرگ و بارده تبدیل کند.

بهترین ابزار برای مشاهده عملکرد محتوا در نتایج گوگل استفاده از سرچ کنسول است. با این ابزار شما می‌توانید تعداد کلیک، تعداد نمایش، نرخ کلیک و رتبه محتوای خود را نسبت به هر کلمه بررسی کنید. همچنین می‌توانید بازه زمانی این بررسی را تا ۱۶ ماه افزایش دهید. این بسیار عالی است.

آنالیز و محتوای بررسی شده در سرچ کنسول - چگونه محتوای تولید شده را بررسی کنیم؟

علاوه بر آن، تعداد ورودی از تمامی کشورها، تمامی دستگاه ها (موبایل، تبلت، کامپیوتر) و موارد دیگر را در سرچ کنسول (وب مستر قدیم) ببینید.

گوگل آنالیتیکس به شما جزئیات بیشتری ارائه می‌کند. مثلا اینکه کاربر چه مدت زمانی در صفحه مورد نظر شما گذرانده است. از چه طریقی سایت را پیدا کرده؟ نرخ پرش یا بانس ریت صفحه چقدر بوده و بسیاری موارد دیگر.

نحوه آنالیز محتوای تولید شده در گوگل آنالیتیکس

لینک های کمکی:

محتوای تولید شده را برای کاربر و موتور جستجو بهینه کنید

من این جمله را بیش از حد شنیده ام: برای کاربر محتوا تولید کنید.

درسته! شما باید برای کاربر محتوا تولید کنید، اما موتور جستجو این محتوای تولید شده را به کاربر معرفی می‌کند. مگر اینکه بازاریابی محتوایی خود را از طریق ایمیل مارکتینگ یا روش های دیگر انجام دهید!

کار درست تر این است که محتوای خود را برای موتور جستجو و کاربر تولید کنید. اگر شما محتوای عالی تولید کنید، اما آنقدر از کلمات کلیدی خود کم استفاده کرده اید که کراولر موتور جستجو متوجه آن نشود، رتبه مناسبی دریافت نمی‌کنید. به این معنی است که کاربران محتوای شما را نمی‌بینند.

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم؟ بهینه سازی محتوا هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو

همچنین اگر شما مطلب خود را فقط برای موتورهای جستجو بهینه کنید و اصطلاحا کلمات کلیدی خود را در صفحه اسپم وار ایجاد کنید، جایگاه مناسبی دریافت نخواهید کرد. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، محتوای شما کیفیت مناسبی نداشته و به احتمال زیاد توسط کاربر نیز نادیده گرفته می‌شود.

بنابراین لازم است محتوای خود را برای موتور جستجو و کاربر بهینه کنید. مثلا اگر کلمه کلیدی هدف شما “بازاریابی محتوا” است، در یک متن ۱۵۰۰ کلمه ای ۸ یا ۹ بار از آن استفاده کرده و چند بار نیز از کلمات مترادف و مرتبط استفاده نمائید.

نگران نباشید؛ کراولرهای گوگل و سایر موتورهای جستجو به قدری هوشمند هستند که ارتباط کلمات با یکدیگر را متوجه شوند. به عنوان مثال، رستوران شاندیز، فست فود شاندیز، غذاخوری شاندیز و … از نظر کراولرها مرتبط بوده اند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

محتوای خود را ویرایش و به روز رسانی کنید

ویرایش و به روز رسانی محتوا یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای تولید محتوای سایت انجام دهید. بعد از اینکه متن خود را نوشتید و قبل از اینکه آن را منتشر کنید، ویرایش های لازم را انجام داده و غلط های املایی را از بین ببرید.

ویرایش و به روز رسانی محتوا - چگونه محتوا تولید کنیم؟

پس از اینکه محتوای خود را منتشر کردید، بسیار مهم است که آن را با توجه به زمینه فعالیت خود ویرایش کنید. برای درک بهتر شما یک مثال میزنم.

من مقاله ای درباره ثروتمندترین افراد جهان نوشته ام. آن زمان که من این محتوا را می‌نوشتم، پولدارترین مرد جهان “جف بسوز – بنیان گذار شرکت آمازون” بود. اما پس از گذشت مدت زمانی این مرد جای خود را به “ایلان ماسک – بنیان گذار تسلا” واگذار کرد. به این ترتیب من نیز محتوای خود را بروز رسانی کردم.

این کار یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل به شمار می‌رود.

در برخی از جستجوهایی که انجام داده ام، برخی از اولین نتایج برام خیلی جالب بوده است. من به جزئیات خیلی دقت می‌کنم. یکی از محتواهایی که می‌خوندم تاریخ انتشارش برای ۶ سال پیش بود! فکر می‌کنید چرا رتبه اول رو کسب کرده بود؟ درسته. به خاطر ویرایش ها و بروز رسانی هایی که انجام داده بود.

شاید محتوای تولید شده شما قدیمی باشه، اما اگه اطلاعات اون رو به روز نگه دارید، رضایت کاربران را بدست خواهید آورد. رضایت کاربر می‌تواند تضمین کند که جایگاه خوبی در نتایج جستجو داشته باشید.

حرف نهایی و جمع بندی

چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم یکی از سوال هایی است که هر روزه در ذهن تولید کنندگان در ابتدای راه ایجاد می‌شود. در این مطلب آموختید که چطور یک مقاله خوب بنویسید. چگونه آن را برای موتور جستجو و کاربر بهینه کنید.

علاوه بر آن، تلاش کردم تا نکات مهم برای نحوه تولید محتوای سایت را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهم. امیدوارم که مثال های من به شما در نوشتن صفحات با ارزش کمک کرده باشد.

به عنوان جمع بندی برخی از مهم ترین مواردی که باید رعایت کنید را معرفی کرده ام:

  • تحقیق جامع روی کلمات کلیدی و مخاطبین هدف
  • استفاده از عناوین جذاب و عناصر بصری
  • خلاق بودن در تولید مطلب
  • لینک دهی به صفحات داخلی و منابع معتبر
  • بهینه سازی محتوا برای کاربر و موتورهای جستجو
  • نوشتن جمع بندی و توصیه
  • ویرایش و به روز رسانی محتوا
  • بررسی نتایج و آمارهای ثبت شده صفحه

امیدوارم با خواندن این مطلب متوجه شده باشید چگونه برای سایت محتوا تولید کنید. به نظر شما چه موارد دیگری می‌تواند به شما در تولید یک صفحه با ارزش کمک کند؟

نظر خود را در انتهای صفحه اعلام کنید تا شاید به من و سایر کاربران کمک کنید. همچنین اگر سوالی در زمینه اینکه چگونه برای سایت محتوا تولید کنیم داشتید، خوشحال می‌شوم بتوانم به شما کمکی کنم.

مطلب جالبی بود؟ با رای خود ما را مطلع کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

به عنوان یک نویسنده همیشه تلاشم این بوده که با ایجاد محتوا بتونم ارزش بالایی به کاربران عزیز ارائه کنم. هدفم در تیپس سنتر هم همین بوده و اطلاعاتم رو بیشتر می‌کنم تا تجربه مناسبی برای خوانندگان ایجاد کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *