شرکت های برتر بازی های ویدیویی | 7 استودیو موفق بازی

شرکت های برتر بازی های ویدیویی | ۷ استودیو موفق بازی

آخرین بروز رسانی آذر ۷ام, ۱۳۹۹

همانطور که می دانید امروزه صنعت بازی های ویدیویی در حال شکوفایی هرچه بیشتر هستند. در سال ۲۰۱۷ بازار بازی های ویدویی ۷۸ میلیارد دلار ارزش داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۰ این رقم به ۹۰ میلیارد دلار برسد. البته اگر ویروس کرونا باعث لغو فعالیت دنیا نمیشد، ممکن بود این رقم به فراتر از اینها برسد. ۸۰ درصد از این درآمد در نرم افزار است. از سال ۲۰۱۶، بیش از ۲.۵ میلیارد بازی ویدیویی فروخته شده است.

رنسانس بازی های ویدیویی (الهام گرفتن از بازی های گذشته)، موفقیت عظیمی را برای بسیاری از شرکت ها و افراد خصوصی به ارمغان آورده اند. راه های مختلفی برای سنجیدن این موفقیت وجود دارد؛ اما برای دیدن درآمد این بازی سازها، در اینجا لیستی بی نظیر از برترین شرکت های بازی های ویدیویی وجود دارد:

  • شرکت سرگرمی سونی
  • نینتندو
  • موجانگ
  • الکترونیک آرتز EA
  • بلیزارد اکتیویژن
  • راک استار
  • بازی های حماسی – Epic Games

شرکت سرگرمی سونی – Sony Interactive Entertainment

  • دفتر مرکزی: کالیفرنیا – آمریکا
  • وابسته به شرکت سونی
  • افراد کلیدی: اندرو هاوس – شوهی یوشیدا
  • محصولات: پلی استیشن ۱ تا ۵ – Ps GO – پلی استیشن VR – پلی استیشن ویتا – دوربین پلی استیشن – DUALSHOCK (دسته PS)
  • تعداد کارکنان در سال ۲۰۱۳: ۱۴۰۰ نفر
  • آدرس وب سایت

شرکت بازی سازی سونی مدت زیادی است که فعالیت خود را در زمینه بازی سازی ادامه می دهد. این شرکت تابعه غول فناوری سونی است که در ساخت کنسول پلی استیشن بسیار موفق عمل کرده است. این شرکت در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۳ در توکیو تاسیس شد تا مسئولیت توسعه بازی های ویدیویی سونی برای کنسول پلی استیشن را انجام دهد.

شرکت سونی

در سال ۲۰۱۸ مرکز سرگرمی سونی به عنوان موفق ترین شرکت بازی های ویدیویی در جهان شناخته شده است. گزارشات درآمد این کمپانی بیش از ۲۰.۸ میلیارد دلار می باشد. این درآمد بالاتر از سایر بخش های شرکت سونی است. این شرکت تولید کننده بازی های پلی استیشن ۱ تا ۴ بوده و عناوینی همچون God Of War و سری Uncharted را تولید کرده است. همچنین لازم است بدانید که بازی های جدید پلی استیشن ۵ نیز توسط همین شرکت ساخته می شوند.

نینتندو – قدیمی ترین شرکت سازنده بازی های ویدیویی

  • دفتر مرکزی: شهر کیوتو – ژاپن
  • محصولات: کنسول های نینتندو – بازی های مخصوص نینتندو
  • تعداد کارکنان: ۶۲۰۰ نفر
  • آدرس وب سایت

ارائه این لیست بدون اشاره به نینتندو غیر ممکن خواهد بود، زیرا قدیمی ترین شرکت در این لیست است. نینتندو ۱۳۰ سال پیش در سال ۱۸۸۹ به عنوان شرکت نینتندو کاروتا (Nintendo Karuta Co) تشکیل شد. هدف آن ایجاد هانافودا دستی بود که یکی از قدیمی ترین کنسول های بازی ژاپن محسوب می شود.

شرکت نینتندو

بین سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۸ نینتندو خود را وارد رقابت کرد. آنها یک شرکت تاکسی رانی، یک زنجیره هتل، یک شرکت برنج کوبی و یک جاروبرقی کنترل از راه دور قابل تحسین ایجاد کردند! تنها محصولی که تولید نمیشد، اسباب بازی بود؛ بنابراین نینتندو به یک شرکت اسباب بازی ساز تبدیل شد.

یکی از اسباب بازی های محبوب نینتندو تفنگ سبک بود. هنگامی که اولین کنسول خانگی (Magnavox Odyssey) در سال ۱۹۷۲ عرضه شد، نینتندو با ایجاد یک اسلحه سبک برای استفاده با این کنسول، وارد عرصه ساخت بازی های ویدیویی شد.

پس از آن، آنها شروع به ساخت بازی های خود با عناوینی مانند Donkey Kong کردند. این نشانگر شروع کار طولانی “شیگرو میاموتو – طراحی بازی سوپر ماریو” در سال ۱۹۸۱ بود. سپس Famicom (معروف به سیستم سرگرمی نیتندو) در سال ۱۹۸۵ شناخته شد. بعد از آن، نیتندو ۶۴، Gameboy و همه کنسول ها، بازی ها و شخصیت های بسیار محبوب بازی ها معرفی شدند.

نینتندو 64

نینتندو ممکن است بیشترین درآمد فروش را نداشته باشد، اما ماندگاری، میراث و محبوبیت آن حیرت انگیز است. سوپر ماریو به تنهایی یکی از شخصیت های بسیار محبوب در تمام دوران محسوب می شود. به این معنی نیست که این شرکت پول زیادی کسب نمی کند، اینطور نیست، آنها درآمد خوبی دارند. تنها در سال ۲۰۱۸، نینتندو حدود ۵.۵۹ میلیارد دلار درآمد داشته است. همانطور که می دانید کنسول های نینتندو سوییچ توسط این شرکت طراحی شده اند.

موجانگ – بازی ساز وابسته به مایکروسافت

  • وابسته به مایکروسافت
  • محدوده فعالیت: صنعت بازی های ویدیویی
  • محصولات: ماینکرفت
  • دفتر مرکزی: استکهلم
  • آدرس وب سایت

شهرت موجانگ واقعا مربوط به “مارکوس ناتچ – برنامه نویس و طراح بازی” است. بسیاری از برندهای بازی های ویدیویی وجود دارند که از موجانگ درآمد بیشتری کسب کرده اند، اما تعداد کمی از آنها به عنوان یک شرکت کوچک شروع کردند و در همه جا شناخته شدند، یا موفقیت خود را مدیون یک بازی واحد هستند. این شرکت تنها با بازی Minecraft درآمد کسب کرده است.

ماینکرفت

نسخه اولیه ماینکرفت در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. این بازی حتی در اوایل انتشار بسیار پرطرفدار بود و در بخش Mojang AB تولید شده است. در طی سال های بعد، Minecraft به یکی از موفق ترین و شناخته شده ترین عناوینی که تاکنون منتشر شده تبدیل شد و در طی دو سال بیش از ده میلیون حساب کاربری ثبت کرده است.

ماینکرفت آنقدر موفقیت آمیز بوده که آنها قادر به بازنویسی بازی در (C++) بودند تا بتوانند این بازی را به سیستم های موبایل و کنسول منتقل کنند. در سال ۲۰۱۴، مارکوس ناتچ، موجانگ را به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخت. به هر کارمندی که شش ماه پس از فروش در این شرکت بماند، پاداش نزدیک ۳۰۰۰۰۰ دلار پس از کسر مالیات به او تعلق می گیرد.

پس از فروخته شدن شرکت، مارکوس ناتچ پرسسون با ۱.۶ میلیارد دلار خالص از شرکت خارج شد. ماینکرفت ۱۷۶ میلیون نسخه فروخته است و بعد از “تتریس” به دومین بازی ویدیویی پرفروش در تمام دوران تبدیل شده است.

الکترونیک آرتز EA – توسعه دهنده بازی های ورزشی

  • دفتر مرکزی: کالیفرنیا – آمریکا
  • افراد کلیدی: لری پروبست – آندرو ویلسون
  • محصولات: بتلفیلد – مجموعه بازی Bournut – مجموعه فیفا – مدال افتخار – مجموعه Sims و …
  • درآمد: ۴.۸ میلیارد دلار
  • تعداد کارکنان: ۸۸۰۰ نفر
  • آدرس وب سایت

الکترونیک آرتز که اغلب به عنوان EA شناخته می شود، یکی از موفق ترین استودیوهای بازی سازی محسوب می شود. این یکی از قدیمی ترین شرکت های نرم افزاری است که یک تجارت موفق باقی مانده است. این شرکت در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و با تولید بازی هایی مانند NFL – NBA و FIFA به عنوان نمایندگی ورزشی شناخته می شود. جالب است بدانید که EA برای بهترین کنسول های بازی عناوین مهمی را تولید کرده است.

ساختمان EA

اکنون EA همچنین صاحب شرکت بازی های سوئدی “Dice” است که سری بازی های تیراندازی اول شخص Battlefield و Star Wars Battlefront را ایجاد کرده است. همچنین این کمپانی در توافق با دیزنی تنها توزیع کننده بازی های جنگ ستارگان می باشد.

محصولات الکترونیک آرتز

ارزش خالص الکترونیک آرتز ۲۲.۹۰ میلیارد دلار است و در سال ۲۰۱۸ آنها ۵.۱ میلیارد دلار رکورد درآمد داشته است. این اعداد نزدیک به درآمد نیتندو است، حتی اگر EA فقط نرم افزار بسازد.

بلیزارد اکتیویژن – ترکیب موفق دو کمپانی

  • دفتر مرکزی: کالیفرنیا – آمریکا
  • افراد کلیدی: روبرت کوتیک – برایان کلی
  • محصولات: World Of Warcraft – Overwatch – Diablo
  • درآمد: بیش از ۷.۵ میلیارد دلار
  • تعداد کارکنان در سال ۲۰۱۲: ۷۰۶۱ نفر
  • آدرس وب سایت

بلیزارد اکتیویژن - یکی از موفق ترین کمپانی های بازی ساز دنیا

یک هیولای دو سر در صنعت بازی، اکتیویژن و بلیزارد هر کدام مسئولیت بازی های بسیار محبوب را بر عهده دارند. اکتیویژن به خوبی برای حق رای دادن به “تونی هاوک” همه کاره کالاف دیوتی شناخته شده است. بلیزارد پادشاه قدیمی بازی های آنلاین چند نفره است، زیرا World of Warcraft یکی از محبوب ترین (MMO – بازی های آنلاین چند نفره می باشد) که تاکنون منتشر شده است.

لیچ کینگ - یکی از غول های بازی معروف World Of Warcraft

این دو شرکت در سال ۲۰۰۷ با هم ادغام شده و به اکتیویژن بلیزارد تبدیل شدند و به ساخت بازی های بسیار پرطرفداری همچون Owerwatch و Destiny پرداختند. پس از آتاری و الکترونیک آرتز، اکتیویژن بلیزارد به Fortune 500 پیوست و سومین شرکت بازی سازی در تاریخ شد که این لیست جذاب را ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۸، اکتیویژن بلیزارد از درآمد ۷.۵ میلیاردی خود خبر داد.

راک استار – استودیو بازی ساز محبوب

  • دفتر مرکزی: نیویورک – آمریکا
  • افراد کلیدی: سم هوسر – دن هوسر
  • درآمد: ۲.۶ میلیارد دلار
  • محصولات: GTA – Red Dead – Max Paine
  • تعداد کارکنان: ۹۰۰ نفر
  • آدرس وب سایت

شرکت راک استار

شرکت راک استار کار خود را از سال ۱۹۹۸ شروع کرد. این شرکت با سری بازی Grand Theft Auto یا همان GTA مشهور است. در سال ۲۰۱۴، راک استار بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از بازی های خود را عرضه کرده است. این تعداد در سال ۲۰۱۶ تکرار شد، اما فقط برای GTA بود و این بازی به تنهایی چنین موفقیتی را کسب کرد. گرچه بیشترین تاثیر را مدیون نسخه GTA V بوده است.

بازی موفق GTA V

این بیش از هر بازی دیگری در تاریخ شرکت فروش داشته است. با فروش بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه در بین پرفروش ترین بازی های تاریخ قرار دارد. Rockstar همچنین سازنده بازی محبوب و ستایش شده Red Dead است. در حالی که همه بازی های این کمپانی مشابه هستند، اما همه آنها از اصلی ترین بازی های بازار محسوب می شوند.

بازی Red dead Redemption

هنگامی که از آنها سوال شد که چرا آنها مانند رقبای خود بازی های شخص اول تیر انداز ایجاد نمی کنند، “Dan Houser” یکی از سازنده های راک استار پاسخ داد: “این در DNA ماست که از انجام کارهایی که شرکت های دیگر انجام می دهند، خودداری کنیم.”

جالب است بدانید که گزارش درآمد سالانه Rockstar در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶۶ میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته و برای این شرکت بازی سازی فوق العاده است.

بازی های حماسی – Epic Games

  • دفتر مرکزی: کارولینای شمالی – آمریکا
  • افراد کلیدی: تیم سوئینی – مارک رین
  • تعداد کارمندان: بیشتر از ۱۰۰۰ نفر
  • محصولات: Fortnite – Unreal – مجموعه Gear of wars
  • آدرس وب سایت

سیستم های رایانه ای Potomac توسط “Tim Sweeney” در سال ۱۹۹۱ و در حالی که دانشجوی دانشگاه مریلند بود تاسیس شد. Potomac به سازنده بازی های حماسی تبدیل شد و از آن زمان برای رشد و بزرگتر شدن استودیو تلاش های بسیاری انجام شده است.

شرکت Epic Games

با این حال، تا رسیدن به نام خود، تا سال ۱۹۹۷ حدود ۵۰ کارمند داشت و یک سال بعد آنها بازی تیر اندازی شخص اول Unreal را توسعه دادند. در این مرحله، آنها “Mega” را رها کردند تا به بازی های حماسی (Epic) تبدیل شوند. پس از آن مسابقات مشهور Unreal Tournament و بعد از آن سری محبوب Gears of War که یکی از بهترین بازی های ۲۰۲۰ محسوب می شود نیز ساخته شدند.

بازی Gears of War

در سال ۲۰۱۲ این شرکت به مدل جدید تجارت “بازی ها به عنوان خدمات” منتقل شد که اکنون محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همچنین بازی جدید Fortnite ساخته این کمپانی می باشد. تا سال ۲۰۱۷ Fortnite برای عموم آماده شد. پیش از انتشار بازی اصلی، این کمپانی یک حالت Battle Royale را برای بازی به صورت رایگان منتشر کرد تا فضایی برای پیش بینی آن به بازیکنان بدهد. پس از آن اتفاقات به سرعت رخ دادند.

بازی جذاب Fortnite

حالت Battle Royale بازی Fortnite به سرعت مخاطبین را جلب کرد و عمیقا نسخه اصلی بازی را تحت الشعاع قرار داد. این شرکت تا ماه می ۲۰۱۸ بیش از ۱۲۵ میلیون بازیکن جلب کرد و تا جولای ۲۰۱۸ از طریق معاملات کوچک، یک میلیارد دلار درآمد تخمینی کسب کرد. پیش از انتشار Fortnite بازی های حماسی ۸۵۰ میلیون دلار ارزش داشت و تا جولای ۲۰۱۸ این رقم به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسید.

Epic با متقاعد کردن سونی توانست فضای جدیدی برای بازی ایجاد کند و اجازه دهد بازی ها با همه سیستم عامل ها امکان پذیر باشند. تا مارس ۲۰۱۹، این بازی ۲۵۰ میلیون بازیکن کسب کرده بود و بازی های حماسی یا Epic Games حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش داشته است.

حرف آخر

بسیاری از این شرکت های بازی، منشا کوچکی داشته اند که منجر به موفقیت گسترده آنها شده است. بسیاری از این کمپانی ها که اکنون در جهان موفق ترین هستند، افتخارات خود را مدیون اراده قوی افرادی هستند که در هر شرایطی هدف خود را ادامه دادند و ناامید نشدند. در صورتی که فکر می کنید کمپانی دیگر نیز لایق قرار گرفتن در این لیست هستند، خوشحال می شویم نام آنها را در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *