معرفی تمامی ابزارهای گوگل؛ چه رایگان، چه پولی

معرفی ابزارهای گوگل – آشنایی با ابزارهای جدید و کاربردی گوگل

آخرین بروز رسانی اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۰

تقریبا همه مردم دنیا با کمپانی گوگل آشنا هستند. امروز من قصد دارم همه ابزارهای گوگل را به شما معرفی کنم؛ چه رایگان، چه پولی.

احتمالا می‌دانید که هرکدام از این ابزارهای جدید و قدیمی می‌توانند کمک بسزایی در عملکرد بسیاری از افراد (مخصوصا متخصصین) داشته باشد. عملا زندگی امروزه ما بدون استفاده از این ابزارها غیر ممکن شده است.

گوگل مانند همیشه سخاوتمند عمل می‌کند و تقریبا همه ابزارهای خود را به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. با این سیاست هم برند خود را قوی تر کرده و هم به صورت غیر مستقیم میزان درآمد خود را افزایش می‌دهد.

گوگل شرکتی چند ملیتی است که در سال ۱۹۹۸ در کالیفرنیا تاسیس شد. تقریبا در تمامی دنیا یک دفتر تاسیس کرده و تعداد کارمندانش در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۳۹ هزار نفر رسیده است.

در ادامه این مطلب شما را با امکانات ابزارهای گوگل آشنا می‌کنم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۱. گوگل ادز ( گوگل ادوردز سابق)

تا حالا براتون سوال پیش اومده که درآمد گوگل از کجاست؟ در مقاله لینک شده می‌توانید اطلاعات کاملی درباره درآمد گوگل بدست آورید. من به صورت مختصر می‌گویم که گوگل چگونه درآمد کسب می‌کند.

گوگل ادز اصلی ترین منبع درآمد این شرکت به شمار می‌رود. تخمین زده می‌شود که بیش از ۹۰ درصد از درآمد غول مارکتینگ دنیا از طریق پلتفرم گوگل ادز تامین شود.

سوال اصلی که پیش می‌آید این است که این ابزار چه کار می‌کند یا برای چه کسانی مناسب است؟ این یک پلتفرمی است که تبلیغ کسب و کارهای مختلف را در دنیای اینترنتی گوگل نمایش می‌دهد.

به عنوان مثال، تا به حال برایتان پیش آمده جستجویی انجام دهید و در صفحه نتایج با گزینه یا گزینه های تبلیغاتی مواجه شوید؟ اگر اهل جستجو باشید احتمالا پیش آمده. مانند تصویر زیر:

مثالی از استفاده ابزار گوگل ادز
مثالی از کاربرد ابزار گوگل ادز

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، آگهی های تبلیغاتی با برچسب Ad یا تبلیغ نمایش داده می‌شوند. در صورتی که کاربر روی این نتایج کلیک کند، هزینه ای برای تبلیغ دهنده خواهد داشت که از شارژ حساب گوگل ادز تبلیغ دهنده کسر می‌شود.

این پلتفرم مناسب چه کسانی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم این پلتفرم مناسب چه سازمان هایی است. اگر کسب و کار شما یک وبسایت داشته باشد، شما می‌توانید به راحتی در این ابزار با کلمات کلیدی مختلف تبلیغ کنید. و مانند تصویر بالا، از نتایج طبیعی یا ارگانیک بالاتر قرار بگیرید.

البته گوگل ادز تنها مختص به وب سایت نیست و خدمات تبلیغاتی برای اپلیکیشن و ویدیو را به کاربران نمایش می‌دهد. دقیقا همان آگهی هایی که در یوتیوب و جستجوی برنامه خود در اپلیکیشن های اپل استور و گوگل استور مشاهده می‌کنید.

بدون شک این یکی از کامل ترین و پرطرفدارترین ابزارهای گوگل به شمار می‌رود. استفاده از آن رایگان بوده، اما برای اجرای کمپین های تبلیغاتی نیاز است هزینه ای را پرداخت کنید. عموما پرفروش ترین محصولات اینترنتی از طریق این ابزار به کاربران معرفی می‌شوند.

۲. گوگل سرچ کنسول (وبمستر قدیم)

شنیدید که میگن طرف از هر انگشتش یه هنر می‌باره. این ضرب المثل برای گوگل صدق می‌کنه، چون از هر بخش اون چندین هزار هنر می‌باره. فرقی نمی‌کنه شما چه تخصصی تو حوزه آنلاین داشته باشید، این شرکت برای شما یک سورپرایز داره.

گوگل سرچ کنسول سرویسی رایگان برای تولید کنندگان محتوا، متخصصین بهینه سازی سایت و صاحبان سایت است. این یکی از ابزارهای گوگل برای سئو به شمار می‌رود.

با استفاده از آن می‌توان ترافیک ارگانیک سایت را تشخیص داد. مثلا اینکه در روز دوشنبه تاریخ (۱۹ می ۲۰۲۱) چه تعداد نفر از طریق موتور جستجوی گوگل وارد صفحه وب سایت شما شده اند.

ابزارهای گوگل - Google Search console
مثالی از کاربرد سرچ کنسول

یا اینکه می‌توانید ببینید چه تعداد عکس هایی که در صفحات خود منتشر کرده اید توسط کاربران دیده شده و چقدر روی آنها کلیک شده است.

همچین امکان مقایسه این ابزار فوق العاده بوده و به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد تا موارد مختلفی را مورد مقایسه قرار دهند. مثلا اینکه ورودی های این هفته در مقایسه با هفته قبل چه تفاوتی داشته اند.

البته این تمام امکاناتی نیست که از این ابزار گوگل می‌توانید بدست آورید. مشکلات صفحات را به همراه بسیاری امکانات دیگر مانند اطلاعات سرور و سرعت وب سایت، گزارش می‌کند.

این ابزار برای چه کسانی مناسب است؟

بیشترین استفاده از سرچ کنسول مربوط به متخصصین بهینه سازی سایت یا اصطلاحا سئو کاران است. گزارش Performance و بخش های دیگر مانند Enhancement به آنها اطلاعاتی ارائه می‌کند تا سایتی بهینه‌تر به کاربران و موتورهای جستجو ارائه دهند.

تولید کنندگان محتوا نیز می‌توانند از این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی‌ استفاده کنند. کلماتی که کاربران برای رسیدن به صفحات مورد نظرشان استفاده می‌کنند در این ابزار نمایش داده شده و متخصصین می‌توانند از آنها برای بهبود صفحات‌شان استفاده کنند.

در صورتی که علاقه مند بودید، می‌توانید آموزش رایگان سرچ کنسول را در پایگاه دانش جی ادز مشاهده کنید. این آموزش به صورت ویدیو دوبله شده است.

۳. گوگل آنالیتیکس (پلتفرم آنالیز و بررسی)

این ابزار حکم فازمتر برق کاران برای بازاریابان دیجیتال را دارد. بدون شک یکی از کامل ترین ابزارهای گوگل است و اطلاعات بسیار مفیدی را ارائه می‌کند.

نمیگم اگر از این ابزار استفاده نکنید امکان موفقیت را نخواهید داشت، بلکه زمان موفقیت شما ممکن است به تاخیر بیفتد. گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاملی از صفحات سایت در قالب های مختلف ارائه می‌کند.

مثلا به صورت لحظه ای اعلام می‌کند چه تعداد کاربر در صفحات وب سایت حضور دارند.

ابزار آنالیز گوگل - Google ANalytics
گزارش لایو گوگل آنالیتیکس

علاوه بر آن، در این پلتفرم گزارش های تجزیه شده ای بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین شده است. یک گزارش فقط بر اساس مخاطبین ایجاد شده که به بازارایابان اینترنتی اطلاع می‌دهد، بازدیدکنندگان آنها در چه رده سنی هستند، چه جنسیتی دارند و اینکه چه علایقی دارند؟ به علاوه بسیاری موارد دیگر درباره مخاطبین.

می‌توان گفت این ابزار مکمل سرچ کنسول است و گزارش های مترادفی نسبت به آن ارائه می‌دهد. مثلا اینکه کاربران چه زمانی را در سایت شما گذرانده اند. همچنین برای وب سایت های فروشگاهی نیز مناسب است و امکاناتی همچون نرخ تبدیل و قیف تبدیل را ارائه می‌دهد.

گوگل آنالیتیکس برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از ویژگی های این ابزار رایگان گوگل این است که فیلترهای مختلفی برای نمایش نتایج دارد. این کار باعث می‌شود بازاریابان اینترنتی (تولید کنندگان محتوا، سئو کاران، تبلیغ دهندگان و …) علاقه بیشتری به استفاده از آن داشته باشند.

ایجاد کردن رویداد یا Event و ردیابی کردن آنها از ویژگی های فوق العاده این ابزار است. مثلا اگر بخواهید بازدید ویدیو منتشر شده در صفحه خود را مورد بررسی قرار دهید که چقدر دیده شده یا اینکه تعداد فرم تکمیل شده صفحات را بررسی کنید، رویداد در آنالیتیکس بسیار کاربردی است.

۴. گوگل شیت (جدول کاربردی اطلاعات)

شیت به معنای ورق یا صفحه است که گوگل از این صفحه به عنوان یک جدول همه فن حریف استفاده می‌کند. این ابزار جذاب و کاربردی به شما اجازه می‌دهد اطلاعات مورد نظر خود را در هرکجا از طریق گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ، یا تبلت ذخیره نمائید.

گوگل شیت - ابزارهای آنلاین و رایگان گوگل

تفاوتی ندارد بخواهید لیست مشتریان خود را در آن ذخیره کنید یا اینکه موارد کاری خود را در جدول‌های آن اولویت بندی کنید، گوگل شیت به سادگی این امکان را به شما می‌دهد.

این یکی از بهترین ابزارهای گوگل است که تنها با در اختیار داشتن یک جیمیل، فضای مناسبی برای ذخیره اطلاعات در اختیارتان قرار می‌دهد.

علاوه بر آن، در برخی از ابزارهای گوگل نیز کاربرد دارد. مثلا در سرچ کنسول (که قبلا معرفی کردم)، بعضی از گزارش های آن، خروجی فایل شیت دارند.

گوگل شیت برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی گوگل شیت مخصوص عده ای خاص از افراد نیست و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از آن رایگان بوده و کار با آن خیلی ساده است. به طور کلی این ابزار امکاناتی همچون اکسل مایکروسافت دارد و به کاربران اجازه می‌دهد به صورت آنلاین از آن استفاده کنند.

۵. گوگل داکس (فایل های آنلاین)

احتمالا از نام این ابزار گوگل می‌دانید که مربوط به فایل ها یا همان Documents است. گوگل داکس شباهت زیادی به نرم افزار ورد مایکروسافت دارد، با این تفاوت که تنها فونت های گوگل در آن فعال هستند. و اینکه امکان اشتراک گذاری فایل ها به همراه چندین ویژگی دیگر وجود دارد.

ابزار گوگل داکس یا Google Docs
تصویری از محیط کاربری گوگل داکس

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی های گوگل داکس پشتیبانی از Voice Type است. به عنوان مثال، شما می‌توانید صحبت کنید و این ابزار بعد از شنیدن صحبت های شما، آنها را در قالب کلمه وارد فایل می‌کند. شگفت انگیز نیست؟

جالب تر اینکه از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند ، اما خیلی خوب فارسی را متوجه نمی‌شود و به صورت فینگلیش تایپ می‌کند.

گوگل داکس برای چه کسانی مناسب است؟

نمی‌توان دسته ای از افراد خاص را برای استفاده از این ابزار مناسب دانست. تقریبا برای همه مفید بوده، اما بیشتر برای گروه مناسب است و اطلاعات فایل می‌تواند بین اعضای گروه به اشتراک گذاشته شود.

همچنین به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد از Addons یا افزونه استفاده کنند و (دایره یا شعاع حرکتی) خود را افزایش دهند. ابزارهایی مثل Mergo، Adobe Creative Cloud و …

۶. گوگل ادسنس (پلتفرم تبلیغات کلیکی)

یادتون هست درباره گوگل ادز توضیح دادم که منبع درآمد گوگل است؟ این ابزار هم منبع درآمد گوگل هست و هم منبع درآمد کاربران. باید بدانید که این یکی دیگر از ابزارهای گوگل است که تنها قابلیت های تبلیغاتی دارد.

ابزار گوگل ادسنس

اجازه بدهید مثال بزنم تا کاربرد این ابزار را متوجه شوید:

فرض کنید وب سایت یا اپلیکیشنی دارید که به تازگی راه اندازی شده، یا اینکه مدت زیادی فعال است. در این پلتفرم همه وب سایت ها یا اپلیکیشن ها می‌توانند درآمد کسب کنند.

کارفرما یا ایجاد کننده تبلیغ، مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کند تا در ازای آن تبلیغاتش در وب سایت های همکار تبلیغاتی گوگل (شبکه دیسپلی) نمایش داده شوند. شما به عنوان تبلیغ دهنده کدی را در صفحه خود اضافه می‌کنید و آن آگهی ها در سایت یا اپلیکیشن شما نمایش داده می‌شوند.

گوگل ادسنس برای چه کسانی مناسب است؟

ادسنس برای کسانی که وب سایتی در اختیار دارند جذاب است. همچنین صاحبان وب سایت هایی در زمینه خبر، تفریح و سرگرمی، مجله های اینترنتی و از این قبیل موارد مشتاق استفاده از آن هستند.

علاوه بر آن، طراحان اپلیکیشن نیز می‌توانند از این ابزار رایگان گوگل برای کسب درآمد استفاده کنند. متاسفانه با توجه به تحریم هایی که گوگل بر ایران وضع کرده است، امکان استفاده از ادسنس برای سایت ها یا اشخاص ایرانی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانید از این طریق درآمدتان را افزایش دهید.

۷. گوگل ترندز (اطلاع رسان فراگیرهای روز)

هیچ چیز برای کسانی که اخبار را دنبال می‌کنند نمی‌تواند مثل گوگل ترندز کاربردی باشد. ابزاری که می‌تواند ترندهای روز را به کاربران نمایش دهد و علاوه بر آن، میزان محبوبیت و جستجوی آنها را نیز مشخص می‌کند. ترندز یکی از بهترین سرویس های گوگل به شمار می‌رود.

البته این ابزار برای متخصصین سئو و تولید کنندگان محتوا نیز جذابیت دارد. به عنوان مثال، ممکن است شما نتوانید به راحتی (عنوان صفحه) خود را انتخاب کنید یا در تعداد جستجوی روزانه آن دو به شک هستید. به راحتی می‌توانید آن را در ترندز وارد کرده و نتایج مورد نظرتان را دریافت کنید.

گوگل ترندز - ابزارهای کاربردی گوگل کدامند
مثالی از کاربرد گوگل ترندز

مثلا اگر نمی‌دانید برای عنوان صفحه خود از چه کلمه ای استفاده کنید، ترندز می‌تواند ناجی شما در این چالش سخت باشد. اطلاعات این ابزار گوگل به صورت نسبی نمایش داده می‌شوند و چندین فیلتر برای بهتر نمایش دادن نتایج نیز در اختیارتان هست.

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، کلمه راهنما در مقابل آموزش جستجوی بالایی ندارد.

همچنین علاوه بر این موارد، یک بخش به نام Year in Search در ترندز وجود دارد که پرجستجوترین کلمات سال را در قالب یک فیلم به کاربران نمایش می‌دهد. از شما دعوت می‌کنم ویدیوی این ابزار که درباره جستجوهای سال ۲۰۲۰ است را مشاهده نمائید.

ترندز برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی ابزار گوگل ترندز برای تولید کنندگان محتوا و متخصصین بهینه سازی سایت مناسب است. می‌توانند اطلاعات نسبی از میزان سرچ کلمات در گوگل ارائه کند. اما دقت کنید که این ابزار مناسب جستجوی کلمات طولانی نیست.

مثلا شما با کلمه آموزش رایگان طراحی سایت به نتیجه مناسبی نمی‌رسید. بهتر است از کلمات تکی یا دو کلمه ای استفاده کنید. علاوه بر آن، برای علاقه مندان اخبار روز نیز مناسب بوده و در بخشی به نام Trending Searches این اطلاعات را ارائه می‌دهد.

توجه داشته باشید برای ایرانی ها فعال نبوده و اخبار سایر کشورهای جهان را معرفی می‌کند.

۸. گوگل ترنسلیت (مترجم گوگل)

امروزه کمتر کسی هست که از اینترنت استفاده کند و با گوگل ترنسلیت یا به قول بعضی ها گوگل ترجمه آشنا نباشد. تفاوتی ندارد بخواهید چه زبانی را به چه زبان دیگر ترجمه کنید، گوگل ترانسلیت می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

گوگل ترنسلیت - ابزارهای گوگل

حرفم این نیست که ترنسلیت تک تک کلمات رو دقیق ترجمه می‌کنه، اما بیاین واقع بین باشیم. برای ابزاری که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده و از همان ابتدا به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته بسیار ایده‌آل است.

به جرئت می‌تونم بگم روزی نبوده که پای لپ‌تاپ یا کامپیوتر باشم و از ترنسلیت استفاده نکرده باشم. برای فهمیدن معنی تک کلمات واقعا عالیه، اما در ترجمه کردن متن های طولانی مانند چند پاراگراف نتیجه مناسبی ارائه نمی‌دهد.

اگر فکر می‌کنید ترجمه های انجام شده توسط این ابزار مناسب نیست، از بخش Feedback استفاده کرده و گوگل را از این اتفاق مطلع کنید.

گوگل ترنسلیت برای چه کسانی مناسب است؟

بدون شک این ابزار برای همه افراد مناسب است. ترجمه آن بیش از ۵۰ زبان را پشتیبانی می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه رایگان است. همیشه در دسترس بوده و استفاده از آن نیز بسیار ساده است.

۹. گوگل کروم (بهترین مرورگر دنیا)

کروم یکی از معروف ترین ابزارهای گوگل به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۹ تخمین زده شد که بیش از ۲.۶ میلیارد کاربر از آن استفاده می‌کنند. گوگل کروم پرطرفدارترین و البته بهترین مرورگر دنیا به شمار می‌رود.

حتما می‌دانید که با استفاده از این ابزار می‌توانید به بسیاری از ابزارهای دیگر گوگل دسترسی داشته باشید. فقط کافی است در قسمت بالا سمت راست از میانبر Google Apps استفاده نمائید.

امکانات مختلفی در این مرورگر وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آنها بهره مند شوید. مثلا می‌توانید تم یا پس زمینه مرورگر خود را از حالت ساده خارج کرده و نسبت به علایق خود شخصی سازی کنید.

افزونه های کاربردی گوگل کروم
مثالی از افزونه های پس زمینه گوگل کروم

تقریبا هر کسی می‌تواند افزونه های مورد علاقه خود را در این مرورگر نصب کند و کار خود را ساده تر انجام دهد. اما مهم ترین ویژگی آن پشتیبانی از از جدیدترین کدهای HTML و CSS است که در طراحی سایت استفاده می‌شوند.

گوگل کروم برای چه کسانی مناسب است؟

کروم برای همه افرادی که می‌خواهند از دنیای اینترنت استفاده کنند مناسب است.

۱۰. گوگل مپ (نقشه آنلاین)

وقتی صحبت از آدرس، نقشه یا مپ می‌شود هیچکس از گوگل مپ واردتر و بلدتر نیست! به نظر من این یکی از محبوب ترین و البته پراستفاده ترین ابزارهای گوگل است. هم در قالب سایت و هم در قالب اپلیکیشن قابل دسترس می‌باشد.

ابزار نقشه گوگل یا گوگ مپ

زمانی رو یادمه که هرجایی می‌رفتیم باید دست به دامن کسایی می‌شدیم که تو خیابون بودن و ازشون بپرسیم چجوری بریم فلان جا. ضمنا اگه اونا بلد بودن یا اینکه آدرس درست می‌دادن. گوگل مپ استارتی بر پایان این اتفاقات بود.

در چند سال گذشته تا حالا چند بار شده کسی ازتون آدرس جایی رو بپرسه؟ اگر کسی پرسیده، در مقایسه با بازه زمانی قبلش چقدر کم‌تر شده؟

احتمالا این پرس و جوها تقریبا به صفر رسیده. چون هرکسی می‌تونه از گوگل مپ استفاده کنه و اونقدر اعتبار داره که جزو اپلیکیشن های اصلی گوشی های اندروید و iOS باشه.

گوگل مپ برای چه کسانی مناسب است؟

گوگل مپ یکی از ابزارهای گوگل است که می‌تواند به هرکسی کمک کند تا مقصد مورد نظرش را پیدا کند.

۱۱. گوگل تی وی (تلویزیون مخصوص گوگل)

همانطور که از نام این محصول می‌توان انتظار داشت، به عنوان تلویزیون گوگل شناخته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار بهترین فیلم های سینمایی را نگاه کنید که ساخته کمپانی های فیلمسازی معروف هستند.

تلویزیون گوگل یا گوگل تی وی - ابزارهای کاربردی گوگل

همچنین برای مشاهده برنامه های زنده یا Live مناسب بوده و دوستاران کمپانی گوگل می‌توانند اخبار یا سایر برنامه های زنده مورد نظرشان را در این ابزار آنلاین ببینند. علاوه بر آن، یک دنیای کامل برای بچه ها درنظر گرفته شده که والدین می‌توانند با توجه به سن فرزندشان آن را شخصی سازی کنند.

این یکی از ابزارهای گوگل است که ویدیوها و فیلم های مختلف را جستجو کرده و بدون توجه به سازنده آنها، نتایج مناسبی را به کاربران ارائه می‌دهد.

تلویزیون گوگل برای چه کسانی مناسب است؟

این تلویزیون جذاب برای همه کسانی که علاقه ای به برنامه های تلویزیونی دارند مناسب است. خانواده هایی که می‌خواهند فیلم های متفاوت ببیند یا کودکانی که می‌خواهند برنامه های کارتونی بهترین کمپانی های انیمیشن سازی را مشاهده کنند.

۱۲. گوگل میت (ابزار تماس تصویری)

گوگل میت برای صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده و مصاحبه های ویدیویی کاملا مناسب است. این ابزاری است که اجازه می‌دهد به صورت ویدیویی با هر کسی که خواستید صحبت کنید. آنها حتما باید اکانت جیمیل داشته باشند.

گوگل میت - ابزارهای گوگل برای ارتباط برقرار کردن تصویری
تصویری از محیط کاربری گوگل میت

این ابزار در گذشته با نام Hangouts Meet شناخته میشد و در حال حاضر به صورت رایگان می‌توان از آن استفاده کرد. جالبه بدونید که حتی امکان ملاقات ۲۵۰ نفر به صورت آنلاین از طریق این ابزار امکان پذیر است. اما این شرایط رایگان نیست و حداکثر ملاقات تصویری در پلن رایگان ۱۰۰ نفر است.

استفاده از آن بسیار راحت بوده و تنها نیاز است یک اکانت گوگل در اختیار داشته باشید. سپس با کمتر از ۳ کلیک می‌توانید به صورت تصویری با شخص موردنظرتان ارتباط برقرار کنید.

گوگل میت برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی در شرایط بیماری کرونا استفاده از ابزارهایی مانند گوگل میت افزایش داشته است. دوستان، اعضای خانواده و حتی مبتلایان به بیماری کرونا از این طریق می‌توانند با عزیزانشان ارتباط برقرار کنند.

اما از آنجایی که این ابزار برای گوگل است، بیشتر استفاده های بیزینسی از آن انجام می‌شود. مثلا مصاحبه های شغلی عموما به سمت استفاده از گوگل میت رفته اند و شرایط کارجو خیلی راحت تر شده است.

مثلا فردی را درنظر بگیرید که از شرقی ترین نقطه تهران قرار مصاحبه با غربی ترین نقطه تهران را دارد. این کار با میت به راحتی و بدون هزینه برای او انجام می‌شود.

۱۳. جیمیل (نامه الکترونیک گوگل)

کیه که با جیمیل یا نامه های الکترونیکی شرکت گوگل آشنا نباشه؟ در دنیایی که همه افراد نامه های الکترونیک را با کمپانی مانند یاهو شناختند، کمی سخت بود بتوان گوگل را برنده این رقابت بین المللی دانست.

سرویس جیمیل گوگل

اما این اتفاق سالهاست که رخ داده و کمتر کسی وجود داره که هنوز مثل من اکانت یاهو فعال داشته باشه! به نوعی همه ما هر روزه به استفاده از این ابزار گوگل فراخونده میشیم. مثل ایمیلی حاوی کد تخفیف، ایمیلی حاوی تائید شدن رزومه شغلی، یا ایمیلی با محتوای آموزشی که در خبرنامه آن شرکت کرده‌ایم.

دنیا در حال حاضر توسط جیمیل تسخیر شده و کمتر کسی وجود دارد که از روش های سنتی ارتباط نامه‌ای استفاده کند. البته که این افراد وجود دارند، اما تعداد آنها محدود است.

جیمیل برای چه کسانی مناسب است؟

جیمیل یکی از ابزارهای گوگل است که استفاده از آن برای همه افراد (حداقل ۱۴ به بالا) مناسب است. اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از آن، ممکن است زمان زیادی از روز شما را هدر بدهد یا خودتان را در شرایطی ببینید که چندین ساعت مشغول فرستادن ایمیل یا پاسخ دادن به آنها بوده اید.

مثلا محتواهای تبلیغاتی آن ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرند و بهتر است زمان‌بندی مناسبی برای استفاده از جیمیل ترتیب بدهید.

۱۴. گوگل چت (ابزار چت بیزینسی)

گوگل چت به عنوان رقیب اصلی مایکروسافت چت منتشر شد و هدف اصلی آن ارتباط برقرار کردن اعضای تیم یک پروژه است. اشتباه نکنید، این ابزاری نیست که استفاده ای مانند واتس اپ داشته باشد، استفاده از آن کاملا بیزینسی است.

ابزار گوگل چت
لوگو گوگل چت

امکان استفاده به صورت ۲ نفره و گروه های چند نفره ای را ارائه می‌دهد و می‌توان پیام های مستقیم درباره نرخ تبدیل و برنامه ریزی های پروژه ارسال کرد.

البته باید بدانید که استفاده از گوگل چت رایگان نیست و چندین پلن مختلف هزینه گذاری شده دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

پلن های هزینه ای گوگل چت
پلن هزینه ای گوگل چت بر اساس هر کاربر

گوگل چت برای چه کسانی مناسب است؟

این ابزار برای استفاده و ارتباط گرفتن اعضای گروه در پروژه های مختلف کاملا مناسب است. اعضای گروه می‌توانند به راحتی ویدیوهای ملاقات برگزار کنند و تا حداکثر ۲۵۰ نفر در آن شرکت کنند. همچنین به ازای هر کاربر ۳۰ گیگ فضای ابری در نظر گرفته می‌شود که بسیار مناسب است.

۱۵. گوگل کلندر (تقویم آنلاین)

شرکت گوگل تقریبا برای همه فعالیت های ما در دنیای اینترنت فکری کرده و برنامه ای منتشر کرده است. این ابزار تقریبا همزمان با ترنسلیت در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و به عنوان یک ابزار آنلاین مدیریت تقویم به شمار می‌رود.

گوگل کلندار یا تقویم آنلاین گوگل

می‌توانید بر اساس معیارهای مختلف تاریخ های متنوعی را مشخص کنید و یادآوری هایی ایجاد کنید تا آن روز را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید برای کارهای خود تاریخ های مشخصی را ایجاد کرده و توضیحات مورد نظرتان را بنویسید تا فراموش نکنید.

همانطورکه از یک برنامه Reminder یا یادآور می‌توان انتظار داشت، می‌تواند در تاریخ های شخصی سازی شده، موارد را یادآوری کند. مثلا ممکن است بخواهید هر روز صبح قبل از رفتن به محل کار چند صفحه ای از کتاب مورد علاقه تان مطالعه کنید، این یادآور به صورت روزانه به شما اطلاع رسانی می‌کند.

تقویم گوگل مناسب چه افرادی است؟

اگر بخواهیم از نظر بیزینسی به این ابزار گوگل نگاه کنیم، می‌تواند به همه شاغلان کمک بسزایی داشته باشد. البته که تنها کاربرد بیزینسی نداشته و می‌توانید تاریخ تولد دوستان یا اعضای خانواده را در آن مشخص کرده تا هیچ تاریخ خاصی از دستتان نرود.

۱۶. گوگل درایو (داشبورد مدیریت ابزارهای گوگل)

گوگل درایو یکی از کامل ترین و بهترین ابزارهای گوگل به شمار می‌رود. فضای جذاب و کاربردی که به شما اجازه می‌دهد شیت ها، داکس ها و بسیاری موارد دیگر را در آن ذخیره کنید. ویژگی عالی آن این است که به صورت رایگان در اختیار همه دارندگان یک جیمیل است.

ابزار گوگل درایو - بهترین ابزارهای گوگل
لوگو ابزار گوگل درایو

هیچگاه در زمان استفاده از این ابزار احساس محدودیت نمی‌کنید و می‌توانید بخش عمده ای از کارتان را با استفاده از کمک گوگل درایو مدیریت کنید.

مثلا، سر و کار من با کلمات کلیدی مختلف است و می‌تونم خیلی راحت یک شیت ایجاد کنم و اون شیت رو داخل یک فولدر با نام دلخواهم ذخیره کنم و در زمان مورد نیاز از آن استفاده کنم.

علاوه بر آن، می‌توانم آن را از طریق جیمیل با افراد مورد اعتماد یا اعضای تیم به اشتراک بگذارم. به سادگی و تنها با چند کلیک.

همچنین با توجه به نیاز خود می‌توانید افزونه های مختلفی به آن اضافه کنید. من به گوگل درایو، داشبورد مدیریتی ابزارهای گوگل میگم که با اون کنترل بیشتر ابزارهای این شرکت ساده می‌شود.

گوگل درایو مورد استفاده چه کسانی است؟

به طور کلی گوگل درایو استفاده های بیزینسی دارد و عموما در همین قالب از آن استفاده می‌شود. اما مشکلی نداره که استفاده های دیگه ای ازش داشته باشیم.

مثلا من هرکتابی که می‌خونم، نکات کلیدیش یا نکته های مفیدش رو داخل یک شیت ذخیره می‌کنم. اینجوری از زیاد شدن دفترچه های یادداشت جلوگیری می‌کنم.

شما هم می‌تونید به هرشیوه ای که علاقه مند هستید از گوگل درایو استفاده کنید. بدون شک درایو یکی از سرویس های مختلف گوگل محسوب می‌شود.

۱۷. گوگل اسلاید (ابزار ارائه ایده)

اگر از مایکروسافت پاورپوینت استفاده کرده باشید، در زمان کار با گوگل اسلاید خیلی راحت هستید. حداقل برای من که اینطوری بود. به عنوان مثال، شما می‌توانید رزومه خود را با استفاده از این ابزار به صورت رایگان تشکیل داده و به خوبی خودتان را معرفی کنید.

گوگل اسلاید یا Google Slide
تصویری از محیط کاربری گوگل اسلاید

علاوه بر آن، می‌توان پروپوزال یا رزومه شرکت را در آن با اسلایدهای از پیش تعیین شده تهیه کرد. مثل تقریبا همه ابزارهای گوگل، در زمان استفاده از اسلاید دیگر نیازی به ذخیره کردن چیزی نیست. حتی می‌توانید از تاریخچه نسخه های قدیمی نیز استفاده کنید.

همچنین گوگل و مایکروسافت این امکان را فراهم کرده اند تا امکان دریافت خروجی پاورپوینت نیز وجود داشته باشد.

گوگل اسلاید برای چه کسانی مناسب است؟

افراد می‌توانند با استفاده از این ابزار داستان های کوتاهی در چند اسلاید ایجاد کنند و به دیگران معرفی کنند. استفاده های مختلفی می‌توان از آن داشت و مهم این است که رایگان در دسترس کاربران است.

همچنین اپلیکیشن آن نیز در دسترس بوده و بهتر از همیشه در اختیار کاربران همیشه آنلاین گوشی های هوشمند است. کاملا رایگان بوده و بسیاری امکان از جمله ویدیو، چندین فونت و … را در اختیار خواهید داشت.

۱۸. گوگل مای بیزینس (ابزار کسب و کار)

یکی دیگر از کامل ترین ابزارهای گوگل، مای بیزینس است که از ریزترین تا مهم ترین جزئیات یک کسب و کار را به کاربران ارائه می‌کند. مثلا ساعت های کار یک موسسه، نقشه فیزیکی آن و بسیاری اطلاعات دیگر.

گوگل مای بیزینس یکی از معتبرترین ابزارهای گوگل است

کسب و کارهای محلی برای بیشتر دیده شدن از این ابزار استفاده می‌کنند. می‌تواند ترکیبی از اطلاعات کسب و کار را به کاربران آنلاین ارائه دهد. مشتریان یا کاربران می‌توانند نسبت به پروفایل شرکت واکنش نشان دهند؛ عکس بفرستند یا اینکه نظرشان را اعلام کنند.

به طور کلی گوگل مای بیزینس کمک می‌کند تا یک برند برای مشتریان بالقوه شناخته تر شود. اما متاسفانه با توجه به تحریم هایی که بر علیه ایران وضع شده، در داخل ایران قابل استفاده نیست. و کسب و کارهای ایرانی امکان استفاده از آن را ندارند.

۱۹. گوگل اسیستنت (دستیار گوگل)

احتمالا فیلم آیرون من رو دیدید که دستیار کامپیوتری او (جارویس) بسیاری از کارهایش را انجام می‌داد. ابزار آنلاین و هوشمند دستیار گوگل می‌تواند چنین نقشی را برای شما داشته باشد. مثلا به عنوان مدیر عامل یک کسب و کار می‌توانید از آن درخواست کنید پیامی برای کارکنان شرکت بفرستد.

گوگل اسیستنت یا دستیار هوشمند گوگل

یا اینکه به عنوان یکی از اعضای خانواده، بدون تماس گرفتن بخواهید کاری را برایتان در خانه انجام دهند. در بسیاری از سیستم های هوشمند مانند گوشی، سخنگوی هوشمند، ماشین، ساعت، لپ‌تاپ، تلویزیون هوشمند و … قابل استفاده است.

البته باید بدانید که این ابزار تنها استفاده های بیزینسی ندارد. مثلا درنظر بگیرید که در حال آشپزی هستید و از گوگل اسیستنت درخواست می‌کنید تا ۱ ساعت بعد اطلاع رسانی کند. بدین ترتیب نتیجه کار شما یک ته‌دیگ خوشمزه ماکارونی خواهد بود.

تقریبا می‌تواند بسیاری از خواسته های شما را اجرا کند و به عنوان یک کارمند رایگان در خدمت شما قرار بگیرد. در ایران قابل استفاده است، اما مطابق انتظار از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

دستیار گوگل برای چه کسانی مناسب است؟

گوگل خدمات این دستیار هوشمند را به گونه ای در نظر گرفته تا برای همه افراد مناسب باشد. مثلا می‌تواند برای شما جوک تعریف کند و در عین حال می‌تواند کارهای بیزینسی مانند ترتیب جلسه ها را ساده تر کند.

شرکت گوگل اعلام کرده که اسیستنز قابلیت اجرای بیش از ۱ میلیون درخواست را دارد که شامل پخش کردن موزیک، تماس با افراد، اطلاعات درباره ترافیک و … است.

۲۰. گوگل آلرت (سیستم اطلاع رسانی)

گوگل آلرت به عنوان سیستم اطلاع رسانی کاربران این شرکت عمل می‌کند. مانند همان اتفاقی که در تلفن های همراه شما برای آگاه شدن از پیام های شبکه اجتماعی یا اپلیکیشن های دیگر ارائه می‌شود.

مثلا می‌توانید در این ابزار یک اطلاع رسانی با عنوان خبر ایجاد کنید و نتایج مورد نظر خود را به صورت روزانه، هفته و یا زمانی که رخ می‌دهند دریافت کنید.

با زبان فارسی نیز سازگار بوده و می‌توانید به راحتی یک آلرت ایجاد کنید و از نتایج مفید آن استفاده کنید. مانند تصویر زیر:

ویژگی های ابزار آنلاین گوگل آلرت
مثالی برای استفاده از گوگل آلرت

چه افرادی از گوگل آلرت استفاده می‌کنند؟

هر شخصی که علاقه به دریافت اطلاعات در زمینه های مختلف باشد، می‌تواند از این ابزار رایگان استفاده کند. تفاوتی ندارد به دنبال اخبار روز باشید یا اینکه درباره دستور پخت قیمه جستجو کنید.

این ابزار می‌تواند زمان شما را ذخیره کند و بدون اینکه نیاز باشد به سایت های خبری سر بزنید، اخبار مورد نظر را به اطلاع شما برساند.

۲۱. گوگل فرم (سازنده آنلاین فرم)

گوگل فرم یکی از دیگر از بهترین ابزارهای گوگل است که قابلیت استفاده به صورت شخصی و بیزینس را ارائه می‌دهد. امکانات متنوعی از قبیل برنامه ریزی ثبت نام در رویدادها، چیدن برنامه سفر، نظر سنجی سریع، جمع آوری آدرس ایمیل برای خبرنامه، ایجاد مسابقه و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شود.

ابزار آنلاین گوگل فرم
محیط کاربری Google Form

انواع مختلف فرم از جمله پرسش های گوناگون را می‌توان با این ابزار ایجاد کرد. به عنوان یک سازمان، می‌توانید پرسش نامه های متنوعی برای کاربران خود ایجاد کنید و نتایج را از طریق این ابزار مورد بررسی قرار دهید.

به صورت رایگان می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و گزینه های کاربردی مانند اضافه کردن تصویر و ویدیو را به فرم خود خواهید داشت.

گوگل فرم برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی سازمان ها از گوگل فرم استفاده می‌کنند و امکانات متنوعی برای استفاده از این ابزار خواهند داشت. پس از ارائه این فرم ها به کاربران، می‌توان در بخشی مجزا نحوه پاسخ دهی و تعامل آنها با فرم ها را مورد بررسی قرار داد.

جزئیات بسیاری مانند شخصی سازی تم و رنگ بندی صفحات را در اختیار دارید و مطابق انتظار، یک بخش Preview وجود دارد که فرم ایجاد شده را به شما همانند تصویری که به کاربر نمایش می‌دهد نشان داده تا مشکلات احتمالی نیز برطرف شوند.

۲۲. گوگل ارت (کادر تصویری زمین)

سیستم کاملی که به شما اجازه می‌دهد سراسر دنیا را با اتصال به اینترنت کشف کنید. خیابان های هالیوود را ببینید و حتی به امنیتی ترین ساختمان های جهان (مثل کاخ سفید) سر بزنید.

ابزار فوق العاده جذاب گوگل ارت

این یک نقشه آنلاین از جهان است و در گذشته با نام Keyhole شناخته میشد. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن آن استفاده کنید و تجربه ای متفاوت از مشاهده جهان در تلفن همراه خود داشته باشید.

البته باید بدانید این ابزار گوگل از سیستم های قدرتمندی استفاده می‌کند که اگر مدام در کامپیوتر شما اجرا شود ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

۲۳. گوگل کلاس روم (کلاس درس گوگل)

گوگل از ابزار کلاس روم برای ارتباط بهتر معلمان مدرسه و دانش آموزان در سال ۲۰۱۴ رونمایی کرد. این یکی از سرویس های رایگان گوگل است که هدف از اجرای آن، به وجود آوردن، انجام دادن و درجه بندی تکالیف دانش آموزان است. می‌توان در این ابزار یک کلاس ایجاد کرد، یا در کلاس های ایجاد شده وارد شد.

کلاس درس بچه ها با ابزار گوگل
کلاس روم مناسب درس بچه‌هاست

البته استفاده از هرکدام شرایط خاص خود را دارد. مثلا برای ورود به کلاس های ایجاد شده، لازم است Class Code یا اصطلاحا پسورد کلاس که توسط سازنده ایجاد شده را وارد نمائید. برای ارتباط ساده معلمین و دانش آموزان بسیار کارآمد و پراستفاده است.

البته که بعد از انتشار این اپلیکیشن، برنامه های مشابه متنوعی توسط کشورهای گوناگون ساخته شد.

چه کسانی باید از گوگل کلاس روم استفاده کنند؟

همانطور که خواندید این ابزار به طور اختصاصی برای ساده شدن ارتباط بین معلمین و دانش آموزان طراحی شده است. هر دانش آموزشی امکان استفاده رایگان از آن را خواهد داشت؛ برای این کار حتما نیاز به یک اکانت جیمیل است.

۲۴. گوگل پی (سیستم پرداخت گوگل)

گوگل پی سیستم پرداختی است که توسط این شرکت راه اندازی شده و به کاربران اجازه می‌دهد مبالغ قابل پرداخت خود را از طریق گوشی های همراه یا سایر دستگاه های هوشمند پرداخت کنند.

گوگل پی - بهترین و معروف ترین ابزارهای گوگل
محیط کاربری اپلیکیشن گوگل پی

برای سیستم های اندروید و iOS در دسترس است و کاربران به راحتی می‌توانند از خدمات ایده آل آن استفاده کنند. سیستم پرداخت گوگل ساده و به راحتی قابل کنترل است.

با این ابزار به دوستان خود پول ارسال کنید یا اینکه در کارهای گروهی مانند پرداخت اجاره، قبل، خرید غذای اشتراکی و … شرکت کنید.

البته همانطور که حدس می‌زنید این برنامه برای ما ایرانی ها کاربرد خاصی ندارد. چون کارت های بانکی ما در آن پشتیبانی نمی‌شود و امکان استفاده از ویزا کارت، مسترکارت و کارت های بین المللی دیگر را نداریم.

۲۵. گوگل شاپینگ

فروشگاه گوگل یا گوگل شاپینگ (با Google Merchandise اشتباه گرفته نشود)، دنیایی از محصولات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از اسباب بازی های کودکان گرفته تا تکمیل کننده دکور منزل در این فروشگاه قابل دسترس است.

گوگل شاپینگ - فروشگاه فوق العاده از همه محصولات

متاسفانه با وجود تحریم های بانکی و به این دلیل که کارت های بین المللی در اختیار نداریم، امکان خرید از چنین فروشگاه کاملی را نداریم.

محصولات قرار گرفته در این فروشگاه، توسط وب سایت های دیگر به فروش می‌رسند که گوگل آنها را برای به اشتراک گذاشتن یک تجربه خرید فوق العاده و کامل در اختیار کاربران قرار داده است.

۲۶. گوگل لنز (سرچ تصاویر)

گوگل لنز یک اپلیکیشن بسیار کاربردی است که انقلابی در سرچ تصاویر به وجود آورده است. در اکتبر ۲۰۱۷ رسما توسط گوگل معرفی شد و کاربرد بسیار جذابی دارد. شعار گوگل برای لنز بدین صورت است: هرچه می‌بینید جستجو کنید.

با استفاده از این ابزار، تصاویری که مشاهده می‌کنید را از طریق لنز جستجو کرده و تصاویر مشابه آن را مشاهده کنید. ممکن است در جایی از لباس، کیف و سایر محصولات خوشتان بیاید؛ با اپلیکیشن گوگل لنز می‌توانید از آن تصویر استفاده کرده و محصولات مرتبط با آن را به راحتی پیدا کنید. تنها با استفاده از دوربین گوشی.

البته قابلیت خرید برای ما ایرانی ها کمی سخت است، اما می‌توانید مشابه همان محصول را در فروشگاه های اینترنتی داخل کشور پیدا کنید. همچنین می‌توانید نژاد یک عکس را تنها با اسکن آن تشخیص دهید و همچنین گیاهانی که برایتان آشنا نیستند.

ویژگی های ابزار گوگل لنز - ابزارهای گوگل
مثالی از کاربردهای گوگل لنز

گوگل لنز برای چه کسانی مناسب است؟

گوگل لنز یک موتور جستجوی هوشمند تصویری است که می‌تواند اطلاعات مفیدی به هر شخصی ارائه کند. به سادگی می‌توانید از یک میز، لپ‌تاپ، صنایع دستی و … عکس گرفته و در بیش از یک میلیارد تصویر، نتیجه مورد نظر خود را پیدا کنید.

ابزارهای گوگل که دیگر فعال نیستند

گوگل پلاس

گوگل پلاس به عنوان شبکه اجتماعی این شرکت شناخته میشد، اما در سال ۲۰۱۹ برای همیشه از دسترس خارج شد. Google Plus آسوده بخواب.

گوگل کلیپ

ایده کلیپ های گوگل جذاب بود: یک دوربین کوچک با زاویه دید عظیم مجهز به هوش مصنوعی که برای ضبط فیلم های کوتاه با ارزش طراحی شده بود. در سال ۲۰۱۹ این پروژه توسط گوگل بسته شد.

استخدام گوگل

در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که برنامه استخدامی گوگل بسته می‌شود و تا سپتامبر ۲۰۲۰ (به مدت یک سال) برای پیدا کردن جایگزین به صورت رایگان به کاربران ارائه شد. تیتر جالبی برای تعطیل شدن این ابزار زده شد: گوگل استخدام اخراج شد!

گوگل Allo

گوگل Allo یک پیام رسان فوری برای سیستم عامل های اندروید، iOS، و مرورگرهای کامپیوتر مانند کروم، فایرفاکس و اپرا بود. برنامه از شماره تلفن به عنوان شناسه کاربری استفاده می‌کرد و امکان رد و بدل فایل های تصویری و صوتی را فراهم می‌کرد. در ماه دسامبر ۲۰۱۸ تعطیل شد.

اپلیکیشن اینباکس

اینباکس جیمیل یکی از سرویس های رایگان محسوب میشد که توسط همین شرکت توسعه داده شده بود. فقط به صورت محدود برای عموم منتشر شد و در سال ۲۰۱۹ توسط گوگل تعطیل شد.

گوگل پیکاسا

این یکی از ابزارهای گوگل بود که امکان ویرایش و سازماندهی تصاویر در سیستم عامل های ویندوز و مک را ارائه می‌کرد. اکنون دیگر در دسترس کاربران نیست.

حرف آخر

ابزارهای گوگل به این دلیل طراحی شده اند تا زندگی ما انسان ها راحت تر و پیشرفته‌تر نسبت به قبل شود. به عنوان مثال، وجود ابزاری مانند گوگل ادز که اجازه دیده شدن به میلیاردها سایت طراحی شده جدید را می‌دهد، فوق العاده است.

سیاست گوگل برای رایگان ارائه دادن تقریبا تمامی این ابزارها، محبوب کردن و شناخته شده تر شدن برندشان است که در این کار به خوبی موفق شده اند. همچنین این سیستم ها به افراد کمک می‌کنند کارهای روزانه خود را بهتر از قبل مدیریت کنند.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و با ابزارهای رایگان یا پولی گوگل به خوبی آشنا شده باشید. فراموش نکنید که نظرات خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید. اگر فراموش کردم به ابزار دیگری از غول مارکتینگ دنیا اشاره کنم، ممنون می‌شوم که در بخش نظرات بنده را از تجربیات خود مطلع نمائید.

مطلب جالبی بود؟ با رای خود ما را مطلع کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

به عنوان یک نویسنده همیشه تلاشم این بوده که با ایجاد محتوا بتونم ارزش بالایی به کاربران عزیز ارائه کنم. هدفم در تیپس سنتر هم همین بوده و اطلاعاتم رو بیشتر می‌کنم تا تجربه مناسبی برای خوانندگان ایجاد کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *